tiistai 25. syyskuuta 2012

Ryhmässä tekemistä

Yhdet tärkeimmistä taidoista luokanopettajakoulutuksessa ovat ryhmätyötaidot ja sosiaalisuus. Heti ensimmäisenä päivänä meidät jaettiin pienryhmiin. Näiden kahdenkymmenen tyypin kanssa vietetään varsinkin pari ensimmäistä opiskeluvuotta aika tiiviisti yhdessä, joten ryhmäytyminen alusta asti on melkoisen tärkeää.

Jo ensimmäisen kuukauden (hyvänen aika, KUUKAUDEN!) aikana ryhmä- ja paritöitä on tehty enemmän kuin mie olen koko ikäni aikana tehnyt. Luennoilla saatetaan keskustella uppo-outojen kurssilaisten kanssa luennon aiheesta riippuen esimerkiksi iPadien käytöstä koululuokassa tai liikuntavälineiden "ostopakosta". Musiikin tunneilla räpelletään viidessä minuutissa kasaan neljän hengen bändi triangeleineen ja rytmimunineen. Ja pienryhmätunneilla annetut kotitehtävätkin ovat paljolti ryhmä- tai paritöitä.


Ensimmäisenä suurempana ryhmätyönä taiteilimme kasaan Matin ja Tepon.
Tässä Teppo.

Tarkotuksena oli siis kyhätä ryhmissä matikkarasti Tietomaan matikkapäiville. Meidän ryhmän aiheena oli Mittaaminen ja suurina taiteilijasieluina (hah!) askarrella paukautimme kaksi jäbää, joiden mittoja lapset saivat arvuutella ja mittailla. Parin tunnin rastinpidon aikana hämmästyin, kuinka tarkkoja arvauksia lapsilta tuli. Eräskin pikkupoika arvasi sekä Matin että Tepon pituudet sentilleen. (Ja selvyyden vuoksi: Tepon pituus 120 senttiä ja Matin huimat 185 senttiä.)

Matti on pitkä mies.

Laura
ps.
Ryhmätyökaverit kehittävän harrastuksen parissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti