maanantai 7. huhtikuuta 2014

Liikuntapäivä ja musisointia

KENOTA-päivä sujui mainiosti ja meillä opiskelijoilla sekä oppilailla oli hauskaa. Raskasta toki oli pitää useita, melkein 50 hengen ryhmiä kasassa, mutta kunnialla me hommasta selvittiin! Ainoa mikä jäi harmittamaan oli se, ettei tajunnut käydä kurkkaamassa mitä muiden rasteilla tapahtui... Olimme kai niin innoissamme järkkäämässä omaa rastia, ettei ajatus käynyt mielessä kuin vasta tapahtuman jälkeen. Saimme positiivista palautetta ohjaavalta opettajalta sekä koulun opettajilta ja oppilailta. Saa nähdä muodostuuko tapahtumasta jonkinmoinen perinne :)

Tärkeintä tapahtumassa oli toki se, että lapset pääsivät liikkumaan leikkimielisesti erilaisin keinoin. Meidän Aasia-rastillamme oppilaat suojelivat lohikäärmeen munia ja pelastivat ne loppujen lopuksi lohikäärmeen pesään. Tekemistä ja tarinaa muokkailtiin hieman luokka-asteen mukaan, mutta meidän onneksemme niin ykköset kuin kuutosetkin innostuivat tarinan myötä liikkumisesta! Muilla rasteilla oppilaat pääsivät muun muassa seikkailemaan peikkometsään, etsimään aarteita, hyppimään pussihyppelyä ja pelailemaan lipunryöstöä. Neljässä tunnissa ehdittiin liikkumaan vaikka millä tavalla!
 
Tervetuloa Aasiaan!
Peikko tomerana!

Seuraava aamuna eli perjantaina suuntasimmekin innokkaina musiikin viimeiselle kurssille. Tällä kurssilla olemme soittaneet kitaraa, rumpuja, sähköbassoa, kosketinsoittimia ja laulaneet antaumuksella mikkiin. Perjantaina luokassa raikasi Daa-da daa-da alkavan viikonlopun kunniaksi :p
Kurssi on ollut ehdottomasti yksi lemppari kaikista! Johtuuko se sitten siitä, että tunnit ovat aina perjantaisin, vai siitä, että saamme kokeilla eri soittimia... Ken tietää. Fiilis näillä tunneilla on kuitenkin aina huipussaan :)
 

Aurinkoista viikkoa toivottelee

Jonna

2 kommenttia:

  1. Moi!
    Täällä yksi VAKAVAan lukeva luokanopettajaksi haaveileva:) Mulla olis pari kysymystä VAKAVA-kokeeseen ja siihen lukemiseen liittyen:)
    1. Olitteko kumpikaan valmennuskurssilla? Jos olitte, millaiseksi koitte sen?:)
    2. Tuliko teillä kokeessa kiire vai oliko aikaa teijän mielestä ihan tarpeeks?
    3. Tän vuoden yhessä artikkelissa on mm. kunnollisuus sanan "historiaa" muutama sivu, joten kuinka tärkeetä se sen sanan taustojen opetteleminen on? Vai onko tommoset selitykset lähinnä vaan sen takia, kun on kyse tieteellisistä artikkeleista?
    Kiitos jo etukäteen!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Ja heti alussa tsemppiä lukemiseen:)
      1. Kumpikaan meistä ei ollut valmennuskurssilla emmekä kokeneet VAKAVAn tehtyämme sitä tarvinneemme. Itse koen, että valmennuskurssista voisi olla hyötyä, jos ei itse saa itsestään irti intoa pureutua aineistoon tai lukemisen jaksottaminen on hankalaa.
      2. Ehdimme tehdä kokeen reilusti kahdessa tunnissa. Mie muistini mukaan jopa tarkistelin kysymyksiä vielä lopuksi ja pohdin pitkään muutamaa hankaluuksia tuottanutta tehtävää. Kokeen alussa kiire meinasi puskea pintaan, mutta vähän ajan kuluttua osasi ja uskalsi jo hieman rauhoittaa tahtia.
      3. En tietenkään osaa vastata, mitä kokeen laatijat tänä vuonna painottavat tai minkä he näkevät tärkeänä. En ole lukenut aineistoa kokonaisuudessaan, joten on hankala laittaa asioita tärkeysjärjestykseen. Sanoisin, että maalaisjärjen avulla noista selviää. Lue se pari sivua kuitenkin huolella, ja pohdi, sisältääkö se oleellista informaatiota?
      Kuitenkin esimerkiksi meidän vuotemme VAKAVAssa eräässä monivalintakysymyksessä kysyttiin väkivallan relativistista määritelmää - eli tuollaisia käsitekysymyksiäkin voi periaatteessa olla. Jos siis haluat, kannattaa käydä vilkaisemassa edellisten vuosien kokeita, joista saa vähän käistystä kysymysten luonteesta.

      Lukuintoa!:)

      Poista