torstai 14. helmikuuta 2013

Pääsykokeet keväällä 2012 II: Haastattelu

Sitten vielä tietoa haastattelusta. Eli haastatteluun varattiin aikaa puolisen tuntia, jonka aikana piti yrittää vakuuttaa haastattelijat omasta sopivuudesta tälle alalle! Haastattelijoita oli kaksi, minulla molemmat sattuivat olemaan naisia. VAKAVA-kokeen jälkeen, kun tieto haastatteluun pääsystä tuli, piti Oulun yliopistolle kirjoittaa itsestään sivun mittainen esittely, jossa tuli kertoa muun muassa taustasta, työkokemuksesta, harrastuksista sekä perustietoa siitä millainen persoona on, hyvät ja huonot puolet sekä miksi soveltuisi luokanopettajaksi opiskelemaan. 

Tämän sivun mittaisen elämänkerran perusteella haastattelu kulki eteenpäin. Kysymyksiä tuli laidasta laitaan muun muassa mitä on kasvatus, miksi soveltuisin luokanopettajaksi, mitä mieltä olen yleisesti Oulun yliopistosta ja Oulun luokanopettajakoulutuksesta. Kaksi viimeksi mainitsemaani kysymystä olivat haastattelutilanteessa minulle melko hämmentäviä, mutta jotain järkevää kai sain niihinkin vastattua! Keskustelimme myös minun hyvistä ja huonoista puolista ja minkä takia ne ovat tätä alaa ajatellen juuri joko hyviä tai huonoja piirteitä. Tämän jälkeen minun piti pohtia sitä, mitä uutta oppisin kouluun päästessäni ja kuinka voisin kehittää huonompia puoliani. Kerroin myös sijaisuuksistani ja haastattelijat kyselivät niihin liittyen muun muassa hankalia tilanteita ja yleisiä tuntemuksia millaista sijaisena oleminen on ollut.

Kysymysten jälkeen haastattelijat antoivat minulle sivun mittaisen tarinan pojasta. Kertomus kuului myös nauhalta. Lyhykäisyydessään tarinan poika oli saanut perheessään aina kaiken mitä oli halunnut ja esimerkiksi häviäminen oli hänelle vaikeaa. Pojalla oli myös hankaluuksia keskittyä ja oppiminen takkusi. Tämän jälkeen he kyselivät kysymyksiä tekstiin liittyen, esimerkiksi mitä sellaisessa tilanteessa tekisin opettajana. Lopuksi haastattelijat kysyivät onko minulla jotain kysyttävää, jonka jälkeen sain lähteä kotia kohti.

Valttikorttina haastatteluun kehottaisin jokaista luottamaan siihen mitä sanot. Liika empiminen, tai "no emmä oikein tiiä" -fraasin jokaisen lauseen loppuun lisääminen ei anna varmastikaan parasta mahdollista kuvaa sinusta. Älä pohdi liikaa sanoinko nyt hassusti, korjaa reippaasti jos sanot jotain esimerkiksi väärin ja pyri vastaamaan haastattelijoilta tuleviin kysymyksiin rehellisesti. Jännittäminen on normaalia ja usein sekin hälvenee haastattelun alkaessa rullaamaan eteenpäin. Ole oma itsesi ja vakuuta haastattelijat :) Kuten Laura jo kommentteihin olikin maininnut, pitäisi tänä vuonna Oulun pääsykokeisiin tulla jonkinlainen näyte haastattelun kaveriksi. Näytteestä emme vielä tiedä sen enempää, mutta mahdollista lisäinfoa saadessamme voimme kertoa siitä lisää täällä blogissamme.

Hurjasti vielä tsemppiä minulta ja Lauralta jokaiselle hakuprosessiin ryhtyvälle! Ala on monipuolinen, opiskelu on mahtavaa ja luokkakavereista on saanut korvaamattomia elinikäisiä ystäviä! Suosittelemme tätä kaikille opettajan ammatista haaveileville :)

-Jonna-

18 kommenttia:

  1. Tosi kiva kun kirjotitte postauksen näistä pääsykokeista, sain ainakin tosi paljon hyvää tietoa siitä, mitä mahdollisesti odottaa :) Itse en ole vielä tänä keväänä hakemassa, sillä olen vasta kakkosella, 2014 on tarkoitus!

    Tiedättekö muuten, voiko luokanopettajan opintojen ohella lukea sivuaineena jotain erityisopettajan opintoja, eli valmistua sekä luokanopettajaksi että erityisopettajaksi, vai ovatko ne kaksi ihan eri linjaa? Yritin ainakin Helsingin yliopiston sivuilta vähän selvitellä, mutta en oikein saanut kunnolla tolkkua. :D

    Ihana että jaksatte pitää tätä blogia, mun mielenkiinto opettajan ammattia kohtaan kasvaa ainakin koko ajan! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ainakin Oulussa on mahdollista esimerkiksi lukea luokanopettajaopintojen aikana lyhyt, 25 opintopisteen mittainen Erityispedagogiikan sivuaine ja hakea sitten vuoden pituiseen (40 op) erityispedagogiikkaan pätevöittävään koulutukseen. Itse olen pohtinut, josko suorittaisi eristyispedagogiikan opinnot heti luokanopettajaksi valmistumisen perään. Toisaalta ajatukset sivuaineista ovat vielä niin sekaisin, että mielipide saattaa muuttua moneen kertaan!

      -Laura

      Poista
    2. Ja kun luin Helsingin yliopiston sivuilta, niin sama näyttää olevan mahdollista sielläkin. Sivuilta lainattuna "Helsingin yliopistossa perus- tai jatkotutkintoa suorittavat opiskelijat voivat saada sivuaineekseen erityispedagogiikan perusopinnot 25 op, aineopinnot 35 op ja syventävät opinnot 40 op."

      Poista
    3. Erityispedagogiikan opiskelija23. helmikuuta 2013 klo 15.11

      Ainakin Turun yliopistossa erityisopettajan pätevyyden antaviin opintoihin pitää hakea erikseen ensimmäisen vuoden (tai tietyn opintopistemäärän, taisi olla 50 tai 60 op) jälkeen. Luokanopettajille on tässä haussa isompi kiintiö ja erityispedagogiikan opiskelijoille vain 10 paikkaa.

      Sivuaineoikeuden voi saada erityispedagogiikan opintoihin, muttta pelkkä erityispedagogiikan lukeminen sivuaineena ei takaa erityisopettajaopintoja. Erityisopettajaopintoihin pääseminen ei ole varmaa edes erityispedagogiikan pääaineopiskelijoille.

      Poista
  2. "Mitä mieltä olet yleisesti Oulun yliopistosta ja Oulun luokanopettajakoulutuksesta."

    ^^ aika hullut kysymykset, kun ei ole ikinä Oulun ylipistolla käynyt ja ei tiedä siitä oikeastaan mitään, eikä myöskään luokanopettajakoulutuksesta :D Miten osasit noihin vastata?

    Plus oon miettiny pitäskö mennä valmennuskursseille, tosin ne ovat todella huonoon aikaan harrastukseeni nähden.. Päivisin minulla olisi kyllä paljon aikaa itsekseni lukea pääsykokeisiin ja olen todella motivoitunut lukemaan, joten pärjäisin varmaankin ilman valmennuskurssejakin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Veikkaan että nuo kysyttiin minulta sen vuoksi, että olin suorittanut perusopinnot Oulun yliopistossa. Taisin yleisesti puhua Oulusta hyvänä opiskelukaupunkina ja luokanopettajakoulutuksesta mainitsin suuret hakijamäärät, jotka kertovat mielestäni hyvästä opetuksen laadusta. Jostakin ne vastaukset vain tulivat, vaikka kysymykset olivatkin melko hassuja :D

      Riippuu todella paljon ihmisestä tarvitseeko ryhmän tukea lukemisen avuksi. Itse olin myös hyvin motivoitunut lukemiseen ja tykkään muutenkin tehdä paljon omatoimisesti, joten omalla kohdalla valmennuskurssi olisi ollut turha. Toiset taas saavat niistä paljon irti, joten kannattaa pohtia millainen lukija/opiskelija sinä olet :)

      -Jonna-

      Poista
  3. Aivan mahtava blogi ! :-) Parhaita tarinoita ja vinkkejä :) Kiitos kun jaksatte kirjoittaa;) !!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos ihanasta kommentista! Mahtavaa, että kirjoituksistamme saa jotakin irti (:

      Poista
  4. Moikka!

    Kuinka hyvä ruotsin kielen taito pitää olla jos haluaa luokanopettajakoulutukseen?

    VastaaPoista
  5. Tähän on kyllä paha sanoa mitään, koska ruotsin kurssi on meillä vasta toisena vuonna:)Ruotsin (tai minkään muunkaan vieraan kielen) taitoahan ei kuitenkaan pääsykokeissa missään vaiheessa testata, joten sisäänpääsyyn ei ruotsin taitaminen vaikuta.
    Yliopistossahan on uskoakseni mahdollista ottaa lisäkursseja ruotsista, jos tuntuu, että pakollinen kurssi ei meinaa mennä läpi.

    VastaaPoista
  6. Montako ruotsin kurssia on? Itse oon aika surkee ruotsissa, mutta voihan sitä tosiaan ottaa lisäkursseja :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä on yksi ruotsin kurssi (2op) ja siinä lähtötasovaatimuksena on hyväksytysti suoritettu ruotsin valmentava kurssi, jos ei ole kirjoittanut ruotsin yo-koetta ja lukion päättöarvosanasi on 5 tai 6. Valmennusta tosiaan saa, jos tuntuu ettei ruotsi suju vaaditun tason mukaisesti :)

      Poista
  7. Mitä vastasit tuohon oppimisvaikeuksissa olevan pojan tarinasta esitettyihin kysymyksiin haastattelussa?:) Lukihäiriön huomioon ottaminen totta kai, mutta mitä opettajana pitäisi kys. tilanteessa tehdä?

    VastaaPoista
  8. Vastailin jotakin tämän tapaista: Ensimmäiseksi pitäisin lapsen ja lapsen vanhempien kanssa tuokion keskustellen tuosta aiheesta, ettei elämässä voi aina saada kaikkea mitä haluaa eikä kaikki mene aina kuten on itse suunnitellut. On tärkeää, että opettajalla ja vanhemmilla on yhteinen sävel ja toimiva yhteistyö oppilaan/lapsen kasvatuksessa.

    Sitten mainitsin oppilaan oppimisvaikeuksista ja kuinka hänen tulisi saada apua pelkästään niissä aineissa, joissa hänellä on vaikeuksia (esimerkiksi vaikka äidinkieli tai matematiikka). Näin säilytettäisiin pysyvyys omaan luokkaan, ja pojan ystävät säilyisivät. Tarkemmin tarkoitin siis sitä ettei siirto erityisluokkaan olisi hyväksi pojalle, jos hän muuten pärjää luokassa.

    Nämä ainakin muistan tuoneeni esille :)

    VastaaPoista
  9. Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta kättelitkö haastattelijoita haastattelun alussa/lopussa tai ajatteletko, että se olisi kohteliasta? Olen ollut kerran vastaavassa haastattelutilanteessa, mutta eri alalle ja silloin kättelin haastattelijoita heti tultuani haastatteluhuoneeseen. Se tulee jotenkin niin automaattisesti, kun tapaa vieraita ihmisiä. Kuitenkin olen ymmärtänyt, että näissä lo:n soveltuvuuskokeissa on aika tiukka aikataulu, joten ajatellaanko tommoinen peruskohteliaisuus vain ajan tuhlaamiseksi tai jopa mielistely-yritykseksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kättelystä paikka ei varmastikaan jää kiinni, joten fiiliksen mukaan joko kättelet tai et kättele :) Katsot siis kuinka tilanne haastatteluun mennessä lähtee rullaamaan! Emme usko, että kättelyä ajatellaan mielistelyksi tms. eikä se toki vie aikaakaan kovinkaan paljoa... Voihan kuitenkin olla, että joku jättää kättelemättä jännityksen takia. Tee niin, kuten siinä hetkessä parhaimmalta tuntuu :)

      Poista
  10. Oli kiva törmätä tähän blogiin googlen kautta, kun vuoden päästä haen Ouluun luokanopettajaksi ja lastentarhanopettajaksi. Tiedättekö, että jos haastattelusta kysytään ''kiinnostaako sinua muut alat? ''kiinnostaako sinua lastentarhanopettajan työt? (lto haastattelussa)'' ''oletko hakenut muihin kuin luokanopettajien koulutuksiin?''. Niin voiko sitä vastata jotenkin '' haluan nimenomaan luokanopettajakoulutukseen, että ei ole muita vaihtoehtoja'' eli ns. ei vastaisi että joo oon hakenut myös lastentarhanopettajankoulutukseen ym, mutta ei ne nyt kiinnosta nii paljo.. Eli tavallaan millainen rehellisyyden auktoriteetti siellä haastattelussa pitää olla?
    Ja mua kiinnotsaa toi osaamisnäyte paljon, jos jostain saatte tietoa siitä niin mielellään kuulisin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa kertoa mihin on hakenut, toki ne tiedoissa varmasti näkyvätkin. Ennen haastattelua sinun on tehtävä "mieluisin koulutus" järjestys hakemiesi koulutusten välillä. Näin ollen voit haastatteluissa perustella miksi juuri esimerkiksi luokanopettaja on ykkönen jne.

      Osaamisnäytteestä kerromme varmasti lähempänä syksyä, kun saamme siitä enemmän informaatiota niin uusilta opiskelijoilta kuin tiedekunnaltakin. Toki myös aikaisemmin mainituista sivuaineopinnoista kirjoitamme myös sitten opintojen jatkuessa laajemman postauksen!

      Poista